William & Emanuel

Pleasure Point

November 2014Skapad av Christina Dahlström ons, december 10, 2014 22:26:27
Den här stranden var mysig och perfekt för alla mina grabbar. Den stora (Fredrik) hade väldigt roligt i vågorna och surface med boogie board. Vattnet är ganska kallt här och Fredrik var rejält kall. Pojkarna tycker också att det är kul med vågor så de springer ner och upp varefter vågorna slår. Nu har farmor kommit på besök också så hon har fått se både Half Moon Bay och Santa Cruz. Även om havet är kallt så är det ingen större skillnad mot vad vi har i havet på somrarna i juli i Sundsvall.

Santa Cruz

November 2014Skapad av Christina Dahlström ons, december 10, 2014 22:17:23

Santa Cruz har en hel del att erbjuda. Förutom helt underbara stränder med vågor så fanns det ett tivoli. Det tyckte såklart grabbarna var jätte kul. På denna strand fanns hur mycket fåglar som helst och de var inte blyg. En tittade ner i min väska för att se om det fanns något ätbart.
En väldigt mysig liten strand som vi hittat här är Pleasure Point. Bilder från den kommer i nästa inlägg.

Half Moon Bay

November 2014Skapad av Christina Dahlström lör, december 06, 2014 01:15:25

En av de första helgerna vi var här så for vi till Half Moon Bay. Det var kanske runt 20 grader i luften i skuggan och när solen tittade fram blev det jätte skönt. Havet är ganska kallt här, ungefär som havet är i Sundsvall i början av juli, det är kallt men fötterna domnar inte. Grabbarna hoppade i med kläderna på såklart =) Tur vi hade några ombyten med. Vi träffade en familj som fiskade krabbor och det var såklart spännande att se så många krabbor.

Här ute finns Mavericks dit surfare från världen över åker för att surfa på en enormt stor våg. Vi ska försöka åka hit i januari för det är någon gång på vintern den blir jättestor. Det är så underbart att stå och titta ut över havet och se dessa stora vågor och alla som surfar, sälar som tittar upp, sjöfåglar som försöker tjuva fikat.....

På väg till Stanford

November 2014Skapad av Christina Dahlström tor, november 20, 2014 21:47:45
Nu har jag börjat jobba på Stanford. Jag delar rum med tre andra postdocs. Han jag jobbar hos har jag träffat ett par gånger men som alltid är alla väldigt upptagna så jag sitter mest och jobbar för mig själv på rummet. När jag väl vet vilka analyser jag ska göra så blir jag upplärd på de instrumenten. Det finns det mesta här så det är bara att vraka och välja skulle jag tro.
Det är ca 3,5 km till jobbet vilket är perfekt så jag kan promenera dit. På bilderna ser ni hur det ser ut efter vägen, väldigt mycket träd och grönt överallt. Ja eller nu är det faktiskt höst här så det är lite gult och löven trillar av men det är ändå skönt väder. Man går även förbi en golfbana.
Det ni inte ser på bilderna är att längs vissa delar så är det 8 filers väg så det är kanon att de gjort en cykelväg så man slipper gå precis uppi trafiken. Ju närmare man kommer området där vi bor så blir det lugnare och på vår gata är det helt tyst. Vi hör inga ljud från trafik alls från lägenheten.
Det blir mörkt strax efter 17 och igår märkte jag att det inte är upplyst alls på vägen hem konstigt nog. Får se om jag köper en cykel så det går lite fortare.

Dag 1

November 2014Skapad av Christina Dahlström sön, november 16, 2014 15:39:32

Dagen började med att Fredrik for och hyrde oss en bil. Efter att ha suttit en hel dag på tåg och flyg så startade vi första dagen i USA med en lekpark vid havet i Oakland. Det var jätteskönt att få frisk luft och för pojkarna att springa av sig. Gräsmattorna är väldigt gröna fast det är höst här. Luften är ungefär som svensk vår-sommar, lite kyligare på morgon och kväll men runt 20 på dagen i skuggan. Solen värmer jätte mycket så när den kommer fram är det som riktig sommar.
Därefter packade vi bilen med alla resväskor och for över till Foster City för att inhandla bilbarnstolar. Nästa stopp var Menlo Park och vår lägenhet.....väldigt nervöst att se vilket vrak vi godkänt över nätet. Det blev en överaskning, lägenheten är jätte fin och området helt fantastiskt. Då hör det till saken att detta var den billigaste lägenhet vi hittade, bara 23000 kr/månad omöblerad. Vi har en stor innergård där William och Emanuel kan springa runt och spela fotboll. Poolen är tyvärr inte uppvärmd så vi får bada någon annanstans.
Efter att ha lämnat all packning så for vi på IKEA för att handla ett helt bohag. Just ja, på vägen dit så hyrde vi en lastbil som Fredrik fick köra och jag tog hyrbilen med pojkarna. Vi lyckades iaf köpa sängar, täcken och kuddar, tallrikar, glas och sånt som hör till köket och en del lampor. Det var vad vi orkade få till första dagen, dag två blev det soffa, köksbord, stolar och tv-möbel och leksaker. Alla dagar har vi gått på lekparker också så att pojkarna får göra något roligt också.
Nu har vi även internet så det är jätteskönt.

Nu är det dags

November 2014Skapad av Christina Dahlström sön, november 16, 2014 05:35:24
I måndags bar det av som ni säkert vet. Vi tog tåget vid 10-tiden och var framme vid 13 på Arlanda. Den resan gick jätte bra och det var inte förrän vi var i Uppsala som pojkarnas tålamod började tryta. På Arlanda tog vi en sen lunch och sen var det Elsa Belskows lekpark för hela slanten. Vi var nog där 3 timmar innan planet gick.
Jag måste säga att jag är jätte imopnerad över Norwegian. Dels så var planet jätte fräscht, det var bra underhållningsystem, bra mat, tokigt billig resa och sen var det halvtomt så de allra flesta låg och sov på 3 säten själva. Vi lyfte 18.30 och efter att vi ätit middag och kollat lite på film så somade grabbarna vid 10 och sov tills vi kom fram till San Fransisco, helt suveränt. Själv sov jag inte en sekund av någon anledning.
Det som var jobbigast på hela resan var själva passkontrollen där vi fick stå i kö jätte länge. När vi fått våra väskor tog vi en shuttle till hotellet i Oakland för att sova en natt. Eftersom grabbarna redan sovit bra många timmar så var det inte så enkelt att få dom att somna men vid 1 somnade William och sen vaknade dom 4. Jet-lag får vi nog leva med några dagar.

Vi hann med lite vinter

November 2014Skapad av Christina Dahlström tor, november 06, 2014 23:02:13
Jag tycker det är jättemysigt med snö så det känns roligt att vi hann se och leka lite i snön. Idag har det varit en fantastisk dag och vi har varit hos mormor och morfar och hälsat på. Grabbarna åkte längdskidor, lekte med is och hjälpte morfar med fågelholken. Dessutom fyllde morfar år idag.